בעיות בתזרים?

גם לך קרה שקיבלת תזרים מזומנים חזוי לשנה או לתקופה ארוכה אחרת?

גם לך קרה שהקשר בינו לבין המציאות מקרי לחלוטין.

משרדים רבים נוהגים להציג ללקוחותיהם תזרים מזומנים המציג צפי של פעילות החברה לשנה הקרובה, תאמת זה נחמד, ואם תבקש גם אנחנו נעשה עבורך את זה.

הבעייתיות שבתזרים מזומנים ארוך טווח הוא שרמת הדיוק שלו נמוכה מאוד ביחס למציאות.

מי מכם בעלי החברות שבנו עבורם תזרים חזוי לשנה ראה שהכל תקין לפי התזרים ו"פתאום" החברה מוצאת את עצמה בגרעון (הפסד) תזרימי שלא נערכו אליו חודש לאחר הצגת התזרים,

ואז כשאתה הולך לבנק כשאתה חנוק עקב הגרעון "הפתאומי" שנקלעת אליו, הבנק יחנוק אותך יותר עם הלוואה בתנאים גרועים, ואתה תיקח את זה כי אין לך ברירה, אתה צריך חמצן.

אז איך ניתן להעלות את רמת הדיוק?

פשוט מאוד, לקחת דוח תזרים לטווח זמן קצר וידוע – 30 יום לפחות קדימה.

נשמע לכם מעט?

תראו, תזרים לזמן ארוך למשל לעוד שנה – אינו לוקח בחשבון את התנודתיות הרבה שחלה אצלנו בעסק בכל חודש וחודשו, שזה העיקר,

הספק החודש רוצה את התשלום בתאריך X, מכרתי סחורה ללקוח שאת הסכום ממנו אני אגבה בעוד חודש במקום במזומן כפי שאני נוהג בדרך כלל.

יש לי לקוח חדש שנראה לי שהגביה ממנו מוטלת בספק וכו…

עכשיו תבינו השינויים הללו, וככל שהם יותר תדירים, משפיעים על התזרים הצפוי שלנו, וכאשר אנחנו עושים תזרים מהיום לעוד שנה, הקשר בין מה שיהיה בעוד שנה לבין מה שהתזרים מציג, הוא מקרי לחלוטין.

לכן על מנת להעלות את רמת הדיוק לעניין החיזוי התזרימי יש לבנות תזרים מזומנים לטווח קצר למשל ל30 יום קדימה, ניתן לעיתים במקרים של עסקים שיש להם יציבות לעניין כמות הכנסות והוצאות (בדרך כלל נובע בחברות שיש להם מספר מועט של ספקים ולקוחות- יותר וודאות לעניין מועד הגבייה) ניתן גם לבנות תחזית תזרימית לרבעון.

היתרון בשיטה הזו היא שבכל חודש אנחנו בוחנים את היקף העסקאות שבוצעו במהלך החודש (גם במישור ההכנסות וגם בהוצאות) ובעצם בונים תזרים לחודש הבא,.

כמה יתרונות בשיטה הזו:

1. בכל חודש אנחנו נפגשים לפגישה שכולה מיועדת להבין ולהערך למספרים המחכים לנו בכל חודש וחודש.

2. בעל העסק יכיר מקרוב באופן טוב יותר את מערכת הגביה והתשלומים שפועל בעסק שלו.

3. במידה ואנחנו צופים שתהיה בעיה אז יש לנו מרווח זמן ארוך על מנת להערך אליה, למשל אם אנחנו נזדקק להלוואה אז יש לנו 30 יום להערך לקראתה… אתם יודעים כמה זה משמעותי שאתה מגיע לנותני האשראי שיש לך מרווח זמן לעבודה? הכוח עובר אליך, אתה מנהל את המשא ומתן שלך מול הבנקים, אתה בוחר עם איזה בנק ללכת.

4. כשאנחנו מגיעים לבנק עם התראה של חודש מראש למועד הבעיה התזרימית הצפויה זה מראה על רצינות מצידנו, הבנקים ונותני האשראי מבינים שיש להם שחקן רציני בידיים… ואם יש משהו שאתם בעלי העסקים והחברות רוצים להתפס ככאלה, זה להתפס כאנשים מקצוענים ורציניים בעיני גורמי האשראי.

ברגע שנערכים כמו שצריך בכל חודש, ויתרה מזו, לומדים איך לגדול ולהשתפר בכל חודש, אז הפעם הבאה שנזדקק לאשראי מגורמי המימון, זה יהיה עבור התרחבות וגדילת העסק.

ואם אתם חושבים שפה זה מסתיים, אז תבינו, כשנותני האשראי מבנים שהעסק שממולם כלכך מחובר למספרים, התנאי אשראי יהיו טובים בהתאם.